Gemensamt ansvar för Nacka och Sverige

Över 100 personer deltog i Nackas demonstrationståg under 1 maj. Tåget gick från Igelboda station via Igelbodatomterna till Fisksätra.

Tidigare talmannen och ministern Thage G Peterson, 90, höll sitt första 1 maj-tal i hemkommunen, vilket var hans 101 första maj-tal. Huvudtalare var Moska Hassas, ordförande för Stockholm läns SSU-distrikt.

Första maj Nacka

Budskapen på skyltarna var tydliga. Barnens bästa framför skattesänkningar, stoppa alla krig, 11-spelarplan på Sicklavallen och hyllningar till alla de som kämpat för att rädda Igelbodatomterna och Saltängens skola var några av budskapen som lyftes fram av tågets deltagare.

Många budskap under första maj

Thage G Peterson, F.d Talman och statsråd, gick starkt ut med ett tal om den oro han känner för välden och Sverige idag och om vikten att tala om freden. Att tro på freden och att plöja marken för fred. Han följdes av Johanna Kvist, kommunalråd i opposition, Elin Gerhardsson, ordförande SSU Nacka, Gunnel Nyman Gräff, Ordförande S-kvinnor Nacka och Moska Hassas, ordförande Stockholms läns SSU-distrikt.

Talare första maj Nacka