1 majfirande lockade många till Plantaget

Aktiviteter för både stora och små blandat med musikkår och traditionella 1 majtal. Det visade sig vara en perfekt mix för att locka fantastiskt många människor till Plantaget när socialdemokraterna i Vänersborg firade 1 maj.

Det vackra vädret gjorde naturligtvis sitt till.

1 maj plantaget

Huvudtalare denna 1 maj var riksdagsledamot Mats Wiking. Fokus i hans tal var vikten av att vi socialdemokrater håller ihop i dessa hårda och oroliga tider, att sammanhållningen måste öka i samhället istället för att grupp ställs mot grupp.

Wiking poängterade också vikten av att vi återfår ett samhälle där välfärd går före vinstintressen, att vi måste komma bort från att människor tjänar pengar på skola och vård. Det kommande EU-valet togs givetvis också upp i Wikings tal. Han var mycket tydlig med hur viktigt det är att vi alla måste gå och rösta för att motverka den högervåg som en tid tillbaka sveper över vissa länder i Europa.

Mats Wiking

Mats Wiking Riksdagsledamot

Även Benny Augustsson, kommunstyrelsens ordförande i Vänersborg, tog i sitt tal upp det kommande EU-valet och vikten av att vi går och röstar, inte minst för att säkra en trygg arbetsmarknad. Han framhöll också det viktiga arbete som måste ske i kommunen när det gäller såväl civil som social beredskap, ett måste med tanke på det oroliga läget i vår omvärld med både klimatförändringar och konflikthärdar.

Malin Ståhl höll tal för SSU:s räkning. Hennes fokus låg vid ungdomars situation idag, vikten av att släppa fram ungdomar och skapa ett klimat där unga vill och kan engagera sig.

Malin Ståhl ssu

Malin Ståhl SSU

Familjeaktiviteter lockade

Utöver talen pågick i flera timmar diverse aktiviteter för både gammal och ung. Många människor samlades, stundtals var det mer eller mindre fullt av besökare i Plantaget. Tipspromenaden lockade många, och för alla med spring i benen fanns möjlighet att testa på en käpphästbana. Popcorn och korv med bröd var såKlart också poppis bland de många besökarna.

1 majfirandet avslutades sedan traditionellt med att Internationalen sjöngs gemensamt.

Firande i Vargön

Senare på eftermiddagen firades 1 maj i Vargön, närmare bestämt i Björkåsparken. Underbart väder och marken täckt av vitsippor inramade arrangemanget.

Ponnyridning för barnen var ett populärt inslag, precis som tipspromenad och lotteri. Vinster i form av kaffe och choklad följde med deltagarna hem.

Även i Vargön hölls 1 majtalet av Mats Wiking.

Mats Wiking

Mats Wiking 1 maj i Vargön