Engagera dig

Är du trött på ojämikheter i samhället och vill göra en skillnad för en rättviss väld? Då är det dags att du engagera dig i Socialdemokraterna. Genom att engagera dig i någon av våra lokalavdelningar kan du vara med och påverka politiken på både lokal och nationell nivå.

Som medlem utgör du grunden för vårt parti. Det är dina perspektiv, dina insikter och ditt engagemang som ligger till grund för vår politik och vår gemensamma förmåga att förändra samhället. Vi behöver fler engagerade medlemmar som vill kämpaför en rätvisare värld. Oavsett om du är gammal eller ung, erfaren eller nybörjare så är du välkommen att vara med och göra skillnad. Så ta steget och engagera dig för en mer jämlik framtid.Tillsammans kan vi kämpa för en mer rättvis värld där alla har lika möjligheter och rättigheter

Det bästa sättet att starta engagemanget i Socialdemokraterna är att komma på en av våra träffar för nya medlemmar. Där får du information om hur du får ut mest av ditt medlemskap i partiet och du har chans att ställa frågor och lufta dina tankar.Vill du vara med och påverka? Då finns flera möjligheter. Den största delen av verksamheten sker i grundorganisationerna. Där träffas medlemmar för att diskutera politik, skriva och driva förslag om partiets politik och verksamhet på såväl lokal som nationell nivå, umgås och planera aktiviteter.

Som medlem i vårt parti kan du engagera dig på många olika sätt. Det grundläggande engagemanget sker i den lokala S-föreningen, där du tillsammans med andra medlemmar på din ort tillsammans bestämmer vad ni ska göra och hur ni ska göra det. Du kan även prova på att delta i den parlamentariska demokratin genom att vara förtroendevald i någon kommunal eller regional nämnd, och därmed delta när besluten fattas. Eller så kan du bara vara stödmedlem och dela samt gilla några inlägg på Facebook ibland. Du bestämmer nämligen helt själv hur du vill att ditt engagemang ska se ut.

Studier

Som ny medlem är målsättningen att du ska erbjudas en första medlemsutbildning inom 6 månader och som ny förtroendevald kan vi erbjuda ledarskapsutbildningar i flera steg. Vi har även studiecirkel- och handledarmaterial för utveckling av både politik och organisation. Styrkan i en studiecirkel ligger i gruppens samlade erfarenhet och att växa tillsammans.

Bli medlem

Du kommer att träffa många nya spännande människor och kanske få vänner för livet. Det är också en viktig sida av att vara medlem i Socialdemokraterna.

Våra arbetarekommuner

Studier

Vill du förändra vårt samhälle? Lika mycket nu som förr är kunskap makt. Att delta i studier och kurser är roligt och ett bra sätt att lära känna andra och samtidigt lära sig mer om vår politik.